Czym jest UX writing?

Choć według niektórych osób znaczenie słowa pisanego zanika, to jednak ono ostatecznie przekonuje nas do wykonania różnych czynności, takich jak zakup czy zamówienie usługi. Z pewnością wiesz, na czym polega copywriting. Czas, byś poznał bliżej sposób tworzenia treści obowiązkowy w dobie cyfryzacji – UX writing.
stanowisko-pracy-i-notatki-ux-writing-experta

Na czym polega UX writing?

UX writing, czyli intuicyjne projektowanie treści na potrzeby produktów cyfrowych, takich jak strony internetowe, aplikacje, oprogramowania, to obecnie must have. Wyobraź sobie sytuację, gdy wchodzisz na stronę, na której nie ma żadnych komunikatów. Na pewno byłbyś zagubiony, nie wiedziałbyś, jak się po niej poruszać. Wkrótce pojawiłyby się irytacja, zniecierpliwienie. W efekcie opuściłbyś stronę.

UX writing zapobiega podobnym sytuacjom. Sprawia, że odwiedzając witrynę, wiesz dobrze, co kliknąć i gdzie przejść, aby uzyskać pożądany efekt. Jest więc swego rodzaju nawigacją, drogowskazem. Zwiększa ponadto sumę pozytywnych doświadczeń użytkownika wynikłych wskutek kontaktu ze stroną/aplikacją.

Poniżej wyjaśniam, dlaczego warto stosować UX writing:

  • buduje pozytywną relację pomiędzy produktem a użytkownikiem
  • zwiększa użyteczność oprogramowania
  • zachęca do działania, zwiększa zaangażowanie
  • prowadzi do wzrostu sprzedaży
  • wywołuje pozytywne emocje, wzbudza zaufanie do marki

Według badań, użytkownicy czytają średnio tylko 20-28% tekstu na stronach WWW.

Jak wygląda

dobry UX writing?

UX writerzy, w przeciwieństwie do copywriterów, powinni pracować w zespole zbudowanym z UX designerów i programistów. Projektowanie prostego w obsłudze, intuicyjnego interfejsu powinno zacząć się od projektu copy. Odwrotna kolejność może przynieść wiele szkód.

Teksty zgodne z zasadami UX copywritingu są przejrzyste, użyteczne i kompaktowe. Poza jakością treści, uzyskiwaną w oparciu o wytyczne E-A-T, pamiętaj też o właściwym, ułatwiającym skanowanie układzie tekstu na stronie.

pracownik-agencji-specjalista-ux-writing-przy-komputerze
Poniżej zamieszczam kilka najważniejszych zasad dotyczących prawidłowego budowania UX copy. Stosuj się do nich, a już zawsze będziesz tworzyć angażujące i zrozumiałe w odbiorze treści.

  • unikaj strony biernej
  • maksymalnie upraszczaj komunikaty
  • używaj cyfr i wyliczeń
  • nie stosuj branżowego słownictwa
  • zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy
  • wyróżniaj najważniejsze informacje
  • od razu wyjaśniaj słowa, których znaczenie może budzić wątpliwość

Więcej o tworzeniu przyjaznego w odbiorze tonu komunikacji przeczytasz tutaj.

Kiedy zgłosić się do specjalisty?

UX writing powinieneś stosować również w kampaniach reklamowych oraz na zakładkach kariery. W ten sposób znacznie zmniejszysz współczynnik wyjść i odrzuceń, a w rezultacie zwiększysz skuteczność swoich komunikatów.

Co jednak, jeśli nie czujesz się pewnie w tym obszarze? W takim wypadku zgłoś się do specjalisty. W ramach usług profesjonalnej agencji digitalowej zyskasz:

  • audyt treści
  • opracowanie tonu i taktyk komunikacji
  • projekt tekstu i układu treści na stronie
  • implementacja copy
oliwia-zajac-copywriter-i-ux-writing-specialist-w-agencji-employer-branding-lovejob

Dowiedz się, co jeszcze agencja może dla Ciebie zrobić. Czytaj więcej.

Jak zatem widzisz, sam projekt strony/aplikacji to nie wszystko; sukces gwarantuje dopiero właściwe użycie komunikatów, za którymi podążają internauci. Przykłady dobrych praktyk pisarskich znajdziesz w naszych dotychczasowych pracach tutaj. Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja firma stosuje właściwy ton i język komunikacji w kontakcie z klientem, zgłoś się do nas. Chętnie Ci pomożemy!

 

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    [honeypot website-566 id:LoveJobWebsite]

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.