W pokoleniu Y i Z krótki „cykl życia” pracownika wydaje się rzeczą zwyczajną. Według globalnego raportu The Deloitte Millennial Survey z 2017 roku, tendencja do zmiany pracy to ok. 2-3 lata.
Czy da się to w ogóle zmienić? Nie potrafimy w stu procentach tego przewidzieć, ale pozytywna odpowiedź jest taka, że da się na pewno nad tym pracować ?
Dobranie odpowiedniej strategii employer brandingowej jest dużo prostsze niż się wydaje. Dzięki niej Twoi pracownicy staną się lojalni wobec firmy, ale przede wszystkim wobec Ciebie.
Bezpieczeństwo i komfort buduje relacje
Jak pokazuje badanie ADP Research Institute pracodawcy najczęściej sądzą, że dla pracownika najistotniejsza jest kariera. Tymczasem większość pracowników nie uważa tego za priorytet. O wiele ważniejsze jest dla nich poczucie docenienia, ważności i bezpieczeństwa. Jeśli przywiążą się do naszej firmy, bo będą czuli się jej częścią, trudniej będzie im podjąć ryzyko zmiany pracy. Docenić kogoś można pod wieloma względami – benefitami, komplementem, pochwałą – ale warto wychodzić szerzej.
Utrzymanie pracownika = konkretna strategia employer brandingowa
We współczesnym świecie nie istnieje już podział na konsumentów, pracowników czy klientów. Takie podziały są tylko w naszych głowach, a z kolei żeby zadbać o pracownika potrzebujemy złożonego procesu. Czas spojrzeć szerzej, a przy okazji mieć z tyłu głowy, że młodzi ludzie (pokolenie Y, Z) oczekują wiele i są naprawdę wymagający.
Można powiedzieć, że zatrudnienie pracownika to zrealizowana strategia employer brandingowa, ale tylko od strony zewnętrznej. Działania employer branding wewnątrz bywają trudniejsze. Dlaczego? Wyzwaniem jest nie tylko kogoś przyciągnąć, ale i „zatrzymać”. I właśnie tu przychodzą z pomocą agencje employer brandingowe, które mogą stworzyć kreatywny koncept, od pomysłu do realizacji, by potem wdrożyć je w życie (np. LoveJob ?).
Komunikacja wewnętrzna
Nieodłączną częścią employer brandingu jest digital. Nie da się w pełni przeprowadzić kampanii EB bez zaplecza software’owego. O co nam chodzi? Żeby dobrze zacząć „działać” na pracowników, musisz rozpocząć komunikację wewnętrzną, ale w nowoczesnym podejściu.
Jakie narzędzia możesz przykładowo wykorzystać?
- Newsletter
- Sieć społecznościowa
- Aplikacje dedykowane specjalnie dla nich
- Manuale dla pracowników
Jeśli chcesz jednocześnie „zadziałać” na swoich pracowników, ale także wypromować ich na zewnątrz – czas ich pokazać.
I tutaj znowu przychodzimy z naszymi rozwiązaniami. Oczywiście, targi pracy czy eventy branżowe dalej są w modzie, ale nie zapominajmy, że nie ma dobrej reklamy bez dobrych narzędzi digitalowych. Co może nimi na pewno być?
- Filmy i wizualizacje przedstawiające atmosferę w Twojej pracy
- Zakładka „Kariera” = atrakcyjna i pokazująca jak wygląda praca w Twojej firmie – od przyciągających ogłoszeń rekrutacyjnych z dobrym copywritingiem i spójną koncepcją, która będzie wpisywała się w strategię, którą przyjmiesz
A może jeszcze inaczej…?
Często pomocne są „gotowe” rozwiązania czy narzędzia, dzięki którym łatwiej jest zacząć. Przykładowo, nasza agencja oferuje na szkoleniach autorskie narzędzie EVP Builder, które nie tylko wdraża w inne myślenie o employer brandingu, ale też pomaga zweryfikować, co powinno zmienić się w podejściu do pracownika i które wychodzi od potrzeb pracownika.
Pamiętaj – utożsamianie się z firmą nie przychodzi nikomu od razu. Dopiero złożone działania employer branding powodują u ludzi chęć bycia częścią czegoś, co wydaje się im ważne.
Podsumowując – takich działań EB jest o wiele, wiele więcej.
Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.