Employer branding wewnętrzny: zbuduj markę pracodawcy
Employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy, dzieli się na wewnętrzny i zewnętrzny. O ile ten drugi jest skierowany do osób, które jeszcze nie są związane z marką, employer branding wewnętrzny jest adresowany do obecnych pracowników i partnerów biznesowych. Pracodawcy czasem o nich zapominają zbyt skupieni na pozyskiwaniu nowych. To ogromny błąd, o czym szerzej w dalszej części artykułu.
Czym jest employer branding wewnętrzny?
Employer branding wewnętrzny to proces budowania marki pracodawcy, którego działania są skierowane do obecnie zatrudnionych pracowników i partnerów. Jest to zespół zadań, których celem jest sprawić, by osoby związane z firmą były zmotywowane i chętne do pracy. Zadowolony pracownik staje się zwykle bowiem pośrednią metodą na pozyskiwanie nowych specjalistów lub kontrahentów.
Do zadań employer brandingu wewnętrznego zaliczamy:
- zmniejszenie rotacji w zespole
- pozyskanie nowych specjalistów z polecenia
- zwiększenie motywacji obecnych pracowników
- utrzymanie lojalnych specjalistów
- pozyskanie nowych kontrahentów do współpracy na skutek poleceń zawodowych
Więcej o tym, czy jest employer branding przeczytasz tutaj.
Employer branding wewnętrzny: najlepsze praktyki
Jest wiele metod i strategii budowania wizerunku pracodawcy wewnątrz organizacji, jednak do tych najbardziej popularnych zaliczamy:
#1 Benefity pracownicze
W tym miejscu mowa o pakiecie świadczeń, które pracownik otrzymuje z chwilą zatrudnienia w danej organizacji. Do najczęściej wymienianych, ocenianych przez pracowników raczej jako standard, aniżeli rzeczywisty bonus, zaliczamy: prywatną opiekę medyczną, kartę Multisport, ubezpieczenie grupowe.
Wśród mniej oczywistych dodatków wyróżniamy:
- prywatną opiekę weterynaryjną dla pupili pracowników
- chill room
- dofinansowanie do nauki języka
- możliwość uzyskania pożyczki od pracodawcy
- przyzakładowe przedszkole
Wiele w tym miejscu zależy od wyobraźni i dobrych chęci pracodawcy.
#2 Wewnętrzny system motywacyjny
Aby stworzyć system motywacyjny, który spełnia swój cel i zwiększa motywację i chęci do pracy, należy słuchać swoich pracowników. To ich indywidualne potrzeby i oczekiwania będą podwaliną do zbudowania skutecznego programu. I tak też, dla części pracowników ważny będzie dostęp do szkoleń, dla innych zaś – konkursy, które urozmaicają codzienną pracę. Trzecia grupa powie, że nic nie motywuje jej bardziej od premii pieniężnych, a czwarta – że ceni możliwość integracji podczas wspólnych imprez.
#3 Łatwa komunikacja wewnętrzna
To znaczy taka, która przełamuje dystans pomiędzy pracodawcą (i jego przedstawicielami) a pracownikiem. Dla przykładu, zamiast zwracać się per „Państwo” w mailach do pracowników, przejdź na “ty”. Ogranicz też biurokrację wewnątrz firmy do minimum. Niech załatwienie tak prostych spraw, jak zatwierdzenie wniosku o urlop, nie będzie musiało się wiązać z kilkoma mailami do różnych działów. Na koniec zadbaj o przyjazną atmosferę i spraw, aby wszystkie informacje, jakie chcesz przekazać swoim pracownikom, docierały do nich bez przeszkód.
#4 Program poleceń pracowniczych
Polega na nagradzaniu pracowników, dzięki którym firma pozyskała nowych specjalistów. Oczywiście w formie pieniężnej, najbardziej pożądanej przez osoby zatrudnione. Wdrażając go, pamiętaj o czytelnej formie programu oraz upewnij się, że Twoi pracownicy wiedzą, jak z niego skorzystać.
Zobacz, jak Chipotle zatrudniło tysiące nowych pracowników dzięki wewnętrznemu employer brandingowi.
Istnieje wiele metod na skuteczny employer branding wewnętrzny, gdybyśmy jednak musieli wskazać najważniejszą, byłaby to komunikacja wewnątrz firmy. To ona stanowi pomost pomiędzy pracodawcą a pracownikami oraz pozwala budować relację opartą na wzajemnym zaufaniu i współpracy. Jeżeli wiesz już, że Twoja komunikacja wewnętrzna wymaga udoskonalenia, skontaktuj się z nami. Jako specjaliści od employer brandingu, pomożemy Ci zbudować komunikację, której pragną Twoi pracownicy oraz stworzymy strategię, dzięki której staniesz się wiodącym pracodawcą na rynku!
Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.