Jak wygląda proces onboardingu?

Onboarding to proces wdrożenia nowego pracownika w obowiązki i kulturę firmy, jak również jeden z ważniejszych czynników wpływających na ROI, czyli zwrot z inwestycji. Niestety, to także jedna z największych bolączek pracodawców, którzy nie zawsze wiedzą, jak wygląda proces onboardingu, w związku z czym popełniają dużo błędów podczas wdrożenia. O tym, jak naprawdę powinien wyglądać, piszemy poniżej.
hasla-scrabble-obrazujace-jak-wyglada-proces-onboardingu

Czym jest onboarding?

Ponieważ o tym, czym jest onboarding pisaliśmy szerzej w artykule tutaj, przypomnimy tylko, że jest to proces adaptacyjny, polegający na wdrożeniu pracownika w obowiązki oraz kulturę firmy. Ile trwa? Onboarding rozpoczyna się po zakończeniu rekrutacji i przed dołączeniem do organizacji, a trwa przez kolejne tygodnie, a nawet miesiące. Zgodnie z badaniami, sprawia, że aż 91% nowych pracowników decyduje się na pozostanie w firmie dłużej.

Badania pokazują, że onboarding powinien trwać od sześciu miesięcy do roku.

Jak wygląda proces onboardingu: krok po kroku?

Poniżej wyjaśniamy, jak krok po kroku wygląda proces onboardingu. Wcześniej jednak warto dodać, że może się on różnić w zależności od wielkości przedsiębiorstwa oraz liczby nowo zatrudnionych osób.

1. Skontaktuj się z nowym pracownikiem

W tym miejscu należy pamiętać, by skontaktować się z nowo zatrudnioną osobą jeszcze nim pojawi się w biurze. Zapewnij ją, że zespół już jej oczekuje oraz wyjaśnij, jak będzie wyglądał pierwszy dzień pracy. Taka informacja zwykle pozwala zredukować stres, który pojawia się u nowych pracowników. Równie ważne jest przygotowanie stanowiska pracy i narzędzi.

2. Wyznacz buddy’ego

Buddy, czyli opiekun, jest najczęściej osobą, z którą nowy pracownik będzie współpracował. Towarzyszy jej w okresie wdrożenia, odpowiada na pytania i rozwiewa wątpliwości. Sprawia, że nowa osoba czuje się ośmielona i zapewnia oparcie. Aby buddy dobrze pełnił przypisaną mu funkcję, warto aby sam również przeszedł szkolenie przygotowujące go do tej roli.

3. Przedstaw nowego pracownika zespołowi

Oraz wszystkim innym osobom, które będzie spotykał w firmie. Możesz to zrobić mailowo, w wiadomości powitalnej, lub poprzez bezpośrednie spotkanie. To dobry moment, aby opisać nowej osobie, jak funkcjonują poszczególne działy i jaka jest ich rola.

4. Opisz strukturę firmy

Kolejne dni onboardingu poświęć na wdrożenie nowej osoby w strukturę przedsiębiorstwa. W tym celu możesz skorzystać z narzędzi i materiałów pomocniczych, np. opracowanych na potrzeby onboardingu map biura wraz z opisem stanowisk.

5. Przeprowadź szkolenia wewnętrzne

Wśród najważniejszych należy wymienić te z następujących obszarów:

  • historia firmy
  • opis wartości oraz misji
  • omówienie regulaminu i przepisów
  • obowiązkowe szkolenia BHP
  • przekazanie informacji dot. benefitów i świadczeń pozapłacowych
  • nauka obsługi sprzętów

Warto się podczas nich postarać, gdyż zgodnie z badaniami, 17% pracowników twierdzi, że pierwszy dzień pracy nie przygotował ich do pełnienia określonej funkcji, a aż 24% dodaje, że pierwszego dnia nie mogli liczyć na pomoc. Więcej o onboardingu możesz przeczytać tutaj.

Gotowy plan onboardingowy znajdziesz w naszym poradniku o onboardingu tutaj.

Planowanie onboardingu jest procesem wymagającym od pracodawcy wysiłku. Konieczne jest bowiem obmyślenie zadań wchodzących w skład tego procesu, przygotowujących nową osobę do swojej roli, jak również organizacja pierwszych tygodni pracy. To wiele składowych, o których należy pomyśleć przed przyjęciem do firmy nowego członka zespołu. Na szczęście możemy Ci to zadanie ułatwić! W tym celu skontaktuj się z nami, a opracujemy plan onboardingowy za Ciebie!

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    [honeypot website-566 id:LoveJobWebsite]

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.