Czym jest kampania employer brandingowa?
Od dawna szukasz sposobu, by przyciągnąć talenty do swojej firmy? Niestety, każda rekrutacja kończy się stosem słabej jakości aplikacji, z których ciężko wyłonić top kandydata? Lub jeszcze gorzej, absolutnie nikt nie kojarzy Twojej marki? W tym miejscu pomóc może jedynie profesjonalnie przeprowadzona kampania employer brandingowa. W niniejszym wpisie dowiesz się, z jakich elementów się składa, co decyduje o jej sukcesie oraz dlaczego powinieneś/powinnaś zainwestować w swoją markę pracodawcy.
Kampania employer brandingowa: kluczowe elementy
W naszej pracy z markami pracodawców proces projektowy kampanii employer branding rozpoczynamy zawsze w ten sam sposób:
Analiza otoczenia biznesowego i konkurentów oraz strategia komunikacji
Aby kampania employer branding odniosła sukces, wyróżniając się nie tylko nietuzinkową kreacją, lecz przede wszystkim odpowiadając na potrzeby core targetu, poprzedzamy ją szczegółową analizą wizerunku firmy oraz otoczenia, w jakim funkcjonuje. Nasze badania, w zależności od potrzeb, obejmują wówczas np.:
- opinie pracowników – są niezwykle wartościowym źródłem informacji, ponieważ pozwalają zrozumieć, jak obecni pracownicy postrzegają firmę jako pracodawcę. Dzięki nim uzyskujemy cenne dane nt. oceny warunków pracy, możliwości rozwoju kariery, poziomu satysfakcji. Takie informacje są kluczowe w procesie projektowym kampanii, ponieważ pozwalają na określenie mocnych stron organizacji i uwypuklenie ich w komunikacji;
- ankietowanie kandydatów – badanie opinii osób, które wzięły udział w rekrutacji, dostarczają informacji nt. rzeczywistego Candidate Experience. To z kolei pozwala nam poznać oczekiwania potencjalnych pracowników, a następnie wykorzystać je w trakcie kampanii;
- analizę recenzji na portalach poświęconych pracy – wiele platform i serwisów pracowych umożliwia pracownikom pozostawienie opinii o swoich pracodawcach. Analiza tych recenzji pozwala zrozumieć, jak obecni i byli pracownicy postrzegają daną organizację, dostarczając informacji, które możemy wykorzystać w kampanii;
- badanie konkurencji – analiza ofert pracy innych firm z branży/sektora pozwala zrozumieć, jakie są trendy na rynku pracy i co oferują konkurencyjne organizacje. Można z niej też dowiedzieć się, jakie korzyści i wartości przyciągają potencjalnych kandydatów.
Następnie, na podstawie zebranych danych, opracowujemy strategię komunikacji, która pomaga realizować cel kampanii. W zależności od bieżących potrzeb organizacji, może to być zwiększenie ilości jakościowych aplikacji, poprawa wizerunku pracodawcy, zwiększenie zaangażowania pracowników. Wyznaczamy też mierniki skuteczności (KPI), które pozwolą nam zmierzyć efektywność kampanii w odniesieniu do wyznaczonych wcześniej celów.
Pokaż, co Cię napędza, czyli o unikalnej kulturze organizacji słów kilka
Kampania employer brandingowa powinna skupiać się na identyfikowaniu i promowaniu unikalnej dla każdej firmy kultury organizacyjnej. Dlatego jeszcze przed przystąpieniem do opracowania przekazu, analizujemy ofertę naszych partnerów, by wydobyć z niej to, co dla naszej grupy targetowej najważniejsze. Program workation pozwalający na pracę zdalną z dowolnej lokalizacji w kraju lub za granicą czy 4-dniowy tydzień pracy. Wszystko to stanowi o unikalności organizacji, pokazuje, jak firma dba o swoich ludzi, i aż się prosi o uwypuklenie w komunikacji!
Kreacja warstwy wizualnej i rezonującego z targetem contentu
Kreacja przykuwających wzrok materiałów wizualnych i rezonującej z oczekiwaniami grupy docelowej treści jest kluczowym elementem kampanii employer brandingowej. Dlaczego? Ponieważ to właśnie te elementy decydują o pierwszym wrażeniu, jakie kandydaci otrzymują o marce pracodawcy. A to, jak nietrudno się domyślić, ma ogromny wpływ na to, czy potencjalni pracownicy zechcą bliżej przyjrzeć się naszej ofercie.
Wizualna strona kampanii powinna być przemyślana i estetyczna, aby zwrócić uwagę i zachęcić do dalszej interakcji. Grafika, zdjęcia, fonty, kolory i układ elementów powinny być starannie zaplanowane, tak aby odzwierciedlać tożsamość marki i budować pozytywne skojarzenia.
Równie istotne jest opracowanie treści, które rezonują z oczekiwaniami i potrzebami grupy docelowej. W tym celu przekaz powinien koncentrować się na informacjach, które są najważniejsze dla potencjalnych pracowników. Na przykład na prezentowaniu korzyści związanych z pracą w firmie, możliwościach rozwoju kariery, unikalnych aspektach kultury organizacyjnej czy inicjatywach, w których pracownicy mogą uczestniczyć.
Przykład? W naszej realizacji dla potentata Doliny Lotniczej, EME Aero, zarówno treść, jak i warstwa wizualna uwypuklają to, co dla kandydatów tej firmy najważniejsze Nowoczesne środowisko, praca z zaawansowanymi technologiami, pasja do mechaniki. Pokazuje to jednocześnie mocne strony pracodawcy, wyróżniając go na tle konkurentów z sektora, oraz odpowiada na oczekiwania kandydatów.
Jakże ważna i jak często zaniedbywana komunikacja wewnętrzna
Komunikacja wewnętrzna w kontekście kampanii employer brandingowej bywa pomijana. Tymczasem stanowi jej ważny element. Odpowiednio dopasowana do grupy odbiorczej, a w tym rozumiemy zarówno warstwę językową, jak i dostępne w firmie kanały komunikacji, pozwala zwiększyć zaangażowanie pracowników. Zaangażowani pracownicy to zaś silne wsparcie w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Chętnie rekomendując firmę swoim znajomym i na różnych platformach społecznościowych, wspomagają efektywność kampanii employer brandingowej.
O tym, jak skutecznie angażować pracowników za pomocą wewnętrznych komunikatów, pokazujemy na przykładzie naszego partnera z branży IT, Harman International.
Kampania employer brandingowa a analiza wyników
To niezwykle istotny etap, który pozwala na ocenę skuteczności podjętych działań oraz dostosowanie strategii w celu osiągnięcia lepszych wyników. W trakcie trwania kampanii systematycznie monitorujemy i zbieramy dane związane ze wskazanymi na etapie analizy i strategii wskaźnikami. Robimy to po to, by zidentyfikować obszary, które mogą wymagać poprawy. Mogą to być np. słabo działające kanały komunikacji, nieskuteczne treści czy też aspekty pracy, które są negatywnie postrzegane przez target. W takim wypadku od razu przystępujemy do niezbędnych korekt, które także monitorujemy pod kątem skuteczności.