Komunikacja korporacyjna: wszystko, co musisz o niej wiedzieć
Komunikacja korporacyjna – niejeden pracownik słysząc to sformułowanie, przypomina sobie zawiłe komunikaty centrali, które nic nie wnoszą do jego codzienności. A nie musi tak być! Wbrew pozorom, corporate communication może nie wywoływać gęsiej skórki wśród Twojego zespołu. Jak to zrobić? Poznaj cztery złote zasady angażującej wewnętrznej komunikacji korporacyjnej.
1. Komunikacja korporacyjna a spójność przekazu
2. Pamiętaj o odbiorcy!
W centrali 80% pracowników to white collars? U Ciebie też jest 80%, ale blue collars? Spróbuj przeczytać komunikaty centrali nakładając na nie optykę pracowników technicznych lub fizycznych. Wiemy, że niektóre rzeczy po prostu “muszą iść”, ale nie bój się wrzucać swoich lokalnych trzech groszy. Nie chodzi tu tylko o przetłumaczenie 1:1 z angielskiego na polski. Może warto zastanowić się nad tym, czy dane słowo nie ma bardziej zrozumiałego dla odbiorcy synonimu? Albo przygotować na koniec komunikatu checklistę podsumowującą działania, które pracownik ma wykonać?
Nie oszukujmy się, komunikacja wewnętrzna w firmie ma być przede wszystkim zrozumiała! Mądrze dobieraj też narzędzia – na pewno wiesz, który kanał jest najważniejszy dla danej grupy odbiorców. Jeśli nie, pora to zbadać – pomoże Ci w tym nasz mini-przewodnik.
3. Nie rzucaj komunikatów w próżnię
Według Forbes, pracownicy, którzy mają poczucie, że są wysłuchiwani, są 4,6 razy bardziej zmotywowani do wykonywania swojej pracy. Pamiętaj, że wewnętrzna komunikacja korporacyjna powinna – a nawet musi – uwzględniać feedback! Nie tylko bądź przygotowany/-a na ewentualne pytania, staraj się je przewidzieć. Możesz np. zaproponować umieszczenie FAQ na intranecie, żeby nie pozostawić pracowników bez odpowiedzi, ale też mądrze zarządzać swoim czasem. Może potrzebne jest Q&A z zarządem firmy, na którym pracownicy będą mogli zapytać o ostatnie decyzje, które zapadły na szczeblu centralnym?
Od czasu do czasu zapytaj też wprost, co pracownicy sądzą o komunikacji – czy jest dla nich zrozumiała, czy jest prowadzona z dobrą częstotliwością itd. Zbieraj feedback i nie kryj się z tym!
4. Personalizacja i korzyści dla pracownika
Jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że na komunikację korporacyjną pracownik odpowie “i co z tego?”, to znaczy, że na scenę powinna wkroczyć personalizacja. I znany wszystkim marketingowcom język korzyści. Staraj się uzasadniać, dlaczego (i jak) kwestie, które komunikujesz, wpływają na pracowników. Jakie korzyści zauważą? Czy ułatwi to pracę, pozwoli na zdobycie nowej wiedzy, rozwiąże jakieś konkretne problemy? Nie masz pomysłu na spersonalizowanie komunikatu do pracowników? Mamy wskazówkę: spróbuj zacząć zdanie od “dzięki temu będziesz mógł…”. Łatwiej, prawda?