Czy warto inwestować w marketing personalny?

Czasy, w których to pracodawca był stroną, która miała ostatnie słowo w procesach rekrutacyjnych, bezpowrotnie odeszły do historii. Dziś o pracownika trzeba mocno zawalczyć. Jak jednak zrobić to z głową i osiągnąć zamierzone efekty? Na to pytanie odpowiada marketing personalny.
online-meeting-o-tym-dlaczego-marketing-personalny-jest-wazny

Czym jest marketing personalny?

Dokładnie rzecz biorąc, marketing personalny to zestaw wewnętrznych i zewnętrznych działań prowadzonych przez przedsiębiorstwo, nakierowanych na obecnych i potencjalnych pracowników. Odbiorca tych działań jest traktowany jak klient, a jego potrzeby i oczekiwania są w centrum uwagi przedsiębiorcy. Jak to jednak wygląda w praktyce?

Kim jest i czego oczekuje pracownik?

W myśl marketingu personalnym pracownik nie jest postrzegany wyłącznie w aspekcie ekonomicznym – zysku, który wypracowuje. Jest on podmiotem, który ma swoje potrzeby i dąży do ich realizacji. Satysfakcja z ich spełnienia pozytywnie wpływa na jego zaangażowanie, a co za tym idzie – współdziałanie na rzecz rozwoju przedsiębiorstwa.

Według badań prowadzonych przez Instytut Badawczy Randstad, zmienił się główny powód, dla którego pracownicy zmieniają pracodawcę. Aż 63% badanych za przyczynę odejścia z pracy wskazuje chęć rozwoju zawodowego. Taki obrót rzeczy zmusza do przemyślenia strategii i dostosowania jej do aktualnych oczekiwań rynku pracy, gdyż “licytowanie się” wysokością wynagrodzenia może już nie przynieść oczekiwanych efektów.

Jak wdrożyć marketing personalny?

Podczas wdrażania strategii powinniśmy nieustannie mieć na uwadze cele, jakie sobie stawiamy, biorąc pod uwagę marketing personalny. Możemy je określić dwuetapowo. Cele pierwotne to założenia, o które powinniśmy zadbać w pierwszej kolejności. Są one punktem wyjścia dla realizacji celów wtórnych, czyli drugiego etapu naszych działań.

Po pierwsze określmy cele pierwotne:

  1. Identyfikacja potrzeb aktualnych pracowników, którzy są postrzegani jako klienci wewnętrzni lub zewnętrzni.
  2. Śledzenie zmian zachodzących w rozpoznanych potrzebach.
  3. Zaspokajanie potrzeb aktualnych i potencjalnych pracowników, tak by równocześnie sprzyjać realizowaniu celów całej organizacji.

Po drugie – cele wtórne:

  1. Budowa wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, dla którego pracownik jest równorzędnym partnerem (więcej o marce pracodawcy tutaj).
  2. Pozyskanie i utrzymanie pracowników, których potencjał przesądza o unikalnej osobowości firmy.
  3. Stworzenie przestrzeni służącej pełnemu wykorzystaniu umiejętności i zdolności pracowników, by stymulować ich aktywność oraz kreatywność.
  4. Nawiązywanie i zacieśnianie więzi z otoczeniem firmy, nim jego uczestnicy staną się rzeczywistymi pracownikami.
  5. Podtrzymywanie relacji z byłymi pracownikami.

Dla przykładu, cele, jakie powinien spełniać efektywny marketing personalny opisała Agnieszka Izabela Baruk, wykładowczyni akademicka, tutaj.

Co więcej, ilość kwestii, o jakich musimy pamiętać jest spora. Przy tym warto wspomnieć, że wprowadzenie w życie strategii marketingu personalnego powinno być poprzedzone odpowiednimi badaniami.

Marketing personalny i jego korzyści

Odpowiedzmy teraz na pytanie zadane na samym początku artykułu: Czy warto inwestować w marketing personalny? W ramach odpowiedzi prześledźmy zyski, jakie możemy osiągnąć.

Z perspektywy pracownika marketing personalny wpływa na:

  • podnoszenie kwalifikacji
  • rozwój osobisty i zawodowy
  • efektywne realizowanie powierzonych zadań
  • potrzebę angażowania się w życie firmy
  • poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy
  • przynależność do zespołu
  • poczucie bezpieczeństwa

Zaś z perspektywy pracodawcy pozytywnie oddziałuje na:

  • lojalność pracowników
  • zmniejszenie rotacji pracowników
  • zwiększenie efektywności
  • zwiększenie zaangażowania pracowników
  • pozytywne rekomendacje przedsiębiorstwa jako miejsca, w którym warto pracować
  • optymalizację procesu rekrutacyjnego
  • świadomość potrzeb pracowników i możliwość szybkiego reagowania na zmiany
  • zwiększenie kapitału ludzkiego
Jeśli uważasz, że marketing personalny byłby wartościowy dla Twojej firmy, ale masz wątpliwości, jak go skutecznie wprowadzić do swojego przedsiębiorstwa, napisz do nas. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i razem przygotujemy strategię skrojoną na miarę.

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    [honeypot website-566 id:LoveJobWebsite]

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.