Hej, mamy dla Was nowy materiał, nad którym pracowaliśmy od dłuższego czasu – zebraliśmy nasze doświadczenia z ostatnich lat i opracowaliśmy listę trików, które pozwolą Wam być mistrzem w temacie: efektywne motywowanie pracowników.
Czy wiesz, że zaangażowane/zmotywowane zespoły pracowników są aż o 43% bardziej produktywne (Hay Group)? Jeśli więc chcesz zwiększyć produktywność w firmie, ten artykuł jest dla Ciebie.
Miłej lektury (i wprowadzania pomysłów w życie).
Przed Wami część pierwsza, czyli zaczynamy od 15 sposobów. Pozostałe znajdziecie tutaj!
Materialne motywowanie pracowników
A) System benefitów pozapłacowych a motywowanie pracowników
Według badania “Czy pieniądze szczęścia nie dają” (Pracuj.pl) w momencie zmiany pracodawcy największe znaczenie dla pracownika ma dofinansowanie do urlopu (72%) oraz szkoleń (70%). Na prywatną opiekę medyczną wskazuje 62% ankietowanych, a na możliwość pracy zdalnej – 40%. Można więc wywnioskować, że najwyżej cenione są benefity, które przynoszą oszczędności.
Dodatkowo pamiętaj, że każdy z pracowników ma inne potrzeby, co trzeba brać pod uwagę już na etapie rekrutacji. Więcej przeczytasz o tym tutaj.
Przykładowe benefity pozapłacowe:
- Dofinansowania: urlopów, szkoleń, dojazdów do pracy, nauki języków, wydarzeń kulturalnych, posiłków
- Zdrowie/wellness: opieka medyczna, stomatologiczna, karta sportowa, masaże w biurze
- Rodzina i dom: przedszkole/żłobek dla dzieci pracowników, bony zakupowe, możliwość korzystania z firmowego komputera lub samochodu w celach prywatnych
- Organizacja pracy: możliwość pracy zdalnej, przychodzenia do pracy ze zwierzętami oraz korzystania z miejsca do relaksu podczas przerwy (chillroom)
- Inne: możliwość brania udziału w działaniach CSR, wyboru benefitów (system kafeteryjny) oraz dodatkowy dzień wolny np. w wigilię świąt Bożego Narodzenia
B) Systemy premiowe
Są najprostszym rozwiązaniem, ale jak cieszą. Jednak gdy decydujesz się wprowadzić je w firmie, postaraj się bardzo szczegółowo określić sposób ich przyznawania, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia nieporozumień.
Przykładowe sposoby premiowania:
- premie (uznaniowe lub uzależnione od wyników)
- podwyżki
- “trzynastka”
A teraz, przejdźmy do kwestii mniej materialnych, ale równie skutecznych, czyli do sposobów niematerialnego motywowania pracowników. Tutaj Twoja rola jest najważniejsza!
Motywowanie niematerialne – sposoby najlepszych managerów i HR-owców
- Rozmawiaj, nie tylko wtedy, gdy musisz interweniować – chyba każdemu z nas zdanie “musimy porozmawiać” przyspiesza akcję serca. Co więcej, rozmowa z przełożonym nie może kojarzyć się wyłącznie negatywnie – chyba nie chcesz, żeby pracownicy przed Tobą uciekali?
- Dawaj wskazówki, dziel się swoim doświadczeniem – pokazywanie ścieżek sukcesu, ale też dzielenie się swoimi wnioskami z porażek jest bardzo cenne. Dlatego, nie bój się pozycji mentorskiej, ale pamiętaj, że nie wszystkim odpowiada “nauczycielski” ton, stawiaj więc na współdziałanie.
- Monitoruj wykonywanie zleconego zadania na bieżąco, oferuj pomoc, nie włączaj się na samym końcu – pokaż, że interesujesz się tym, jak pracuje się w firmie i że na poważnie traktujesz zespół. Dodatkowa korzyść: ewentualne problemy będziesz mógł/mogła zdiagnozować wcześniej.
- Dziękuj – tak, również za rzeczy, które po prostu należą do obowiązku pracownika. Ciebie nic to nie kosztuje, a daje jasny komunikat, że pracownik nie jest wyłącznie trybikiem w firmowej maszynie.
- Gratuluj – nie oszukujmy się, każdy z nas lubi być doceniany. Nie wahaj się więc werbalizować swojego uznania dla działań zespołu, dzięki temu zmotywujesz go do podejmowania efektywnych działań w przyszłości.
- Chwal przy innych pracownikach i klientach – mimo tego że nie każdy lubi być w centrum zainteresowania, publiczne pochwały są dużą wartością z perspektywy osoby chwalonej i osób obecnych. W wyniku tego inni pracownicy dostaną informację na temat tego, jakie działania są nagradzane, a doceniona osoba będzie mieć motywację do stawania się dobrym liderem.
- Okaż zrozumienie – każdy z nas ma czasem zły dzień, każdy popełnia błędy, pracownik także. Pokaż, że zdajesz sobie z tego sprawę i zamiast ganić – pomóż rozwiązać problem.
I jak, zainspirowany/zainspirowana do wypróbowania nowych sposobów motywowania pracowników? Przypominamy, że już niedługo pojawi się druga część. Jeśli jednak nie chcesz czekać, napisz do nas na hej@lovejob.pl lub wypełnij formularz. Chętnie porozmawiamy z Tobą na temat Employer Brandingu i pomożemy Ci wprowadzić w życie strategię, która będzie działać.
Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.