Onboarding pracownika: co to?

Onboarding pracownika – co to jest i jak wygląda, każdy pracodawca wiedzieć powinien. Nie sposób wymagać od nowego członka zespołu pełnej samodzielności i efektywności, jeśli nie został wcześniej wdrożony. Tym bowiem jest onboarding. Zestawem działań adaptujących nową osobę do pracy w danej firmie. O tym, jak powinien przebiegać dobry onboarding, piszemy poniżej.
uczestnik-szkolenia-nowy-pracownik-bioracy-udzial-w-warsztatach-o-nazwie-onboarding-pracownika-co-to

Onboarding pracownika: co to daje?

Z pewnością pamiętasz to uczucie zagubienia oraz wstydu, gdy pojawiłeś się w pracy po raz pierwszy. Wiele nowych twarzy, zadań, procedur. Wszystko to skumulowane jednego dnia, a potem każdego następnego sprawia, że pracownik traci motywację i coraz częściej rozważa zmianę pracy. Według badań Wynhurst Group, aż 50% nowych osób odchodzi do czterech miesięcy od podjęcia pracy.

Prawidłowo przeprowadzony onboarding pozwala wdrożyć nowego pracownika nie tylko w zakres zadań, ale przede wszystkim w sposób funkcjonowania firmy. Sprawia, że staje się pełnoprawnym członkiem załogi i czuje przynależność do organizacji.

Poznaj najważniejsze korzyści z onboardingu pracownika:

  • zwiększona motywacja do pracy
  • identyfikacja z marką pracodawcy
  • efektywność pracy i samodzielność nowego pracownika
  • poprawa relacji w zespole
  • poprawa średniej opinii o firmie w sieci (fora dyskusyjne, portale społecznościowe)
  • zwiększony poziom retencji w zespole

Według Glassdoor, odpowiedni onboarding zwiększa poziom retencji w firmie do 82%.

Ile trwa onboarding?

Czas trwania onboardingu jest ściśle uzależniony od specyfiki stanowiska, którego dotyczy wdrożenie. W przypadku niektórych pozycji może trwać do miesiąca, podczas gdy na innych stanowiskach okres ten wydłuży się do trzech, czterech, a nawet sześciu miesięcy.

Pamiętaj, że ostatecznie to nie czas decyduje o jakości programu onboardingowego. Jedynym właściwym wyznacznikiem jest pełna adaptacja nowo zatrudnionej osoby, a to może chwilę potrwać. Niestety, tylko 37% pracodawców stosuje programy onboardingowe, które trwają dłużej niż miesiąc. Czytaj więcej.

Według badań, przeciętny pracownik potrzebuje 8 miesięcy do pełnego wdrożenia.

Onboarding krok po kroku

Program onboardingowy obejmuje kilka etapów: angażowanie, celebrowanie, poznawanie, feedbackowanie. Na każdym z nich stosuje się odmienne praktyki. Poniżej kilka przykładów:

  • Wyślij maila z informacjami, co czeka nową osobę w pierwszym dniu pracy. Dzięki temu będzie wiedziała, jak się przygotować.
  • Poproś nowego pracownika o przesłanie kilku zdań o sobie. W ten sposób będziesz mógł przygotować grafikę powitalną, z którą zapoznasz pozostałych pracowników.
  • Prześlij cenne wskazówki np. dotyczące dojazdu do firmy lub organizacji posiłków. Jeśli firma korzysta z cateringu, warto o tym wspomnieć.
  • Zorganizuj komitet powitalny. Będzie szczególnie pomocny, jeśli dotarcie do biura w Twojej firmie jest zawiłe i skomplikowane.
  • Zadbaj o welcome pack, czyli zestaw powitalny. O tym, co możesz w nim umieścić, pisaliśmy tutaj.

Otwórz pdf z poradnikiem, jak przeprowadzić onboarding pracownika.

W razie dodatkowych pytań i wątpliwości skontaktuj się z naszymi specjalistami, z którymi stworzysz gotowy plan onboardingowy wraz z niezbędnymi materiałami. W tym celu skorzystaj z formularza kontaktowego.

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    [honeypot website-566 id:LoveJobWebsite]

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.