Onboarding pracownika: co to?
Onboarding pracownika – co to jest i jak wygląda, każdy pracodawca wiedzieć powinien. Nie sposób wymagać od nowego członka zespołu pełnej samodzielności i efektywności, jeśli nie został wcześniej wdrożony. Tym bowiem jest onboarding. Zestawem działań adaptujących nową osobę do pracy w danej firmie. O tym, jak powinien przebiegać dobry onboarding, piszemy poniżej.
Onboarding pracownika: co to daje?
Z pewnością pamiętasz to uczucie zagubienia oraz wstydu, gdy pojawiłeś się w pracy po raz pierwszy. Wiele nowych twarzy, zadań, procedur. Wszystko to skumulowane jednego dnia, a potem każdego następnego sprawia, że pracownik traci motywację i coraz częściej rozważa zmianę pracy. Według badań Wynhurst Group, aż 50% nowych osób odchodzi do czterech miesięcy od podjęcia pracy.
Prawidłowo przeprowadzony onboarding pozwala wdrożyć nowego pracownika nie tylko w zakres zadań, ale przede wszystkim w sposób funkcjonowania firmy. Sprawia, że staje się pełnoprawnym członkiem załogi i czuje przynależność do organizacji.
Poznaj najważniejsze korzyści z onboardingu pracownika:
- zwiększona motywacja do pracy
- identyfikacja z marką pracodawcy
- efektywność pracy i samodzielność nowego pracownika
- poprawa relacji w zespole
- poprawa średniej opinii o firmie w sieci (fora dyskusyjne, portale społecznościowe)
- zwiększony poziom retencji w zespole
Według Glassdoor, odpowiedni onboarding zwiększa poziom retencji w firmie do 82%.
Ile trwa onboarding?
Czas trwania onboardingu jest ściśle uzależniony od specyfiki stanowiska, którego dotyczy wdrożenie. W przypadku niektórych pozycji może trwać do miesiąca, podczas gdy na innych stanowiskach okres ten wydłuży się do trzech, czterech, a nawet sześciu miesięcy.
Pamiętaj, że ostatecznie to nie czas decyduje o jakości programu onboardingowego. Jedynym właściwym wyznacznikiem jest pełna adaptacja nowo zatrudnionej osoby, a to może chwilę potrwać. Niestety, tylko 37% pracodawców stosuje programy onboardingowe, które trwają dłużej niż miesiąc. Czytaj więcej.
Według badań, przeciętny pracownik potrzebuje 8 miesięcy do pełnego wdrożenia.
Onboarding krok po kroku
Program onboardingowy obejmuje kilka etapów: angażowanie, celebrowanie, poznawanie, feedbackowanie. Na każdym z nich stosuje się odmienne praktyki. Poniżej kilka przykładów:
- Wyślij maila z informacjami, co czeka nową osobę w pierwszym dniu pracy. Dzięki temu będzie wiedziała, jak się przygotować.
- Poproś nowego pracownika o przesłanie kilku zdań o sobie. W ten sposób będziesz mógł przygotować grafikę powitalną, z którą zapoznasz pozostałych pracowników.
- Prześlij cenne wskazówki np. dotyczące dojazdu do firmy lub organizacji posiłków. Jeśli firma korzysta z cateringu, warto o tym wspomnieć.
- Zorganizuj komitet powitalny. Będzie szczególnie pomocny, jeśli dotarcie do biura w Twojej firmie jest zawiłe i skomplikowane.
- Zadbaj o welcome pack, czyli zestaw powitalny. O tym, co możesz w nim umieścić, pisaliśmy tutaj.
Otwórz pdf z poradnikiem, jak przeprowadzić onboarding pracownika.
W razie dodatkowych pytań i wątpliwości skontaktuj się z naszymi specjalistami, z którymi stworzysz gotowy plan onboardingowy wraz z niezbędnymi materiałami. W tym celu skorzystaj z formularza kontaktowego.
Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.