Hej, tak jak obiecaliśmy, mamy dla Was drugą część naszej (sprawdzonej!) listy sposobów na efektywne motywowanie pracowników. Pierwszą część znajdziecie tutaj.
Omówiliśmy w niej materialne motywowanie pracowników (system benefitów pozapłacowych i systemy premiowe) oraz kilka sposobów na niematerialne motywowanie pracowników.
Wracamy do nich poniżej. Miłej lektury!
Motywowanie niematerialne – sposoby najlepszych managerów i HR-owców, c.d.
- Zauważaj dodatkowy wysiłek i inicjatywę, nagradzaj je – brawo, masz zaangażowany zespół! Pamiętaj jednak, że ogień zaangażowania trzeba podsycać. Dlatego każde działanie “ponad program” powinno zostać zauważone i pozytywnie skomentowane.
- Gdy masz do przekazania złe wieści, staraj się też zwrócić uwagę na dobre rzeczy – nawet w najlepiej zorganizowanej firmie zdarzają się momenty, w których mamy do omówienia mało pozytywną sprawę. Staraj się jednak równoważyć złe wiadomości np. doceniając same starania.
- Pytaj o zdanie – nie tylko dlatego, by pracownik wiedział, że jego zdanie się liczy. Poznanie jego perspektywy może wprowadzić ciekawe, nowe konteksty do aktualnych i przyszłych projektów.
- Pokazuj, że masz zaufanie do pracownika – pozwól mu podejmować samodzielne decyzje (gdy możesz) oraz proponuj zadania “otwarte”, w których dasz mu możliwość samodzielnego wyboru narzędzi do ich realizacji. Nie tylko zmotywuje to do większej samodzielności, lecz również podniesie wiarę we własne możliwości.
- Dawaj feedback – pamiętaj, że wartościowy feedback to ten, który pokazuje dalsze możliwości, niezależnie od tego, czy jest pozytywny, czy negatywny.
- Jasno określaj reguły i wymagania – niedoinformowanie jest przeciwnikiem zaangażowania – jak przecież można (z dobrym skutkiem) angażować się w coś, czego reguł nie znamy?
- Dawaj możliwość wpływu na rozwój firmy – bycie częścią zespołu motywuje, zwłaszcza, gdy ma się wspólny cel. Jeśli pracownicy widzą, że ich działania mają sens, a pracodawca jest otwarty na zaangażowanie, to chętniej wychodzą z inicjatywą.
- Proponuj ambitne, ale osiągalne cele – wyzwania są super, ale gdy zaczynają nas przerastać powodują raczej przypływ stresu niż motywacji. Ważne, żeby dobierać je rozsądnie.
- Proponuj szkolenia – wewnętrzne lub zewnętrzne. Czy wiesz, że według badania Michael Page, ponad 60% Polaków zmienia miejsce zatrudnienia, ponieważ chce zdobyć nowe umiejętności? Natomiast Udemy zaznacza, że 51% pracowników jest skłonnych zmienić pracę, gdy nie może liczyć na szkolenia. Te statystyki robią wrażenie, prawda?
- Bierz udział w szkoleniach – w biznesie wiele zależy od kadry zarządzającej. Powinna nie tylko świecić zaangażowaniem, lecz również stale poszerzać swoje kompetencje, by jak najlepiej rozumieć i reagować na potrzeby pracowników. Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać – możemy Ci pomóc!
- Integruj zespół – daj pracownikom możliwość zapoznania się. Gdy pracujemy z ludźmi, których znamy i którym możemy zaufać, łatwiej nam się skupić na obranych celach.
- Jasno określaj ścieżkę kariery – wiedza o tym, co można osiągnąć, daje mocnego, motywacyjnego kopniaka do działania. Gdy znane są jeszcze środki – aż szkoda zaprzepaścić taką szansę!
- Badaj satysfakcję pracowników – pokaż, że to, jak im się pracuje, jest dla Ciebie ważne. Pamiętaj jednak, by zawsze określać w jakim celu przeprowadzasz badanie i mów, jak jego wyniki przełożą się na przyszłe działania.
- Dbaj o work-life balance – prawie 40% pracowników ocenia swój work-life balance jako średni, zły lub bardzo zły (Hays Poland). Brak tej równowagi stanowi prawie 40% powodów rozważania zmiany pracy (Hays Poland). Życie poza pracą? Jak najbardziej.
- Korzystaj z narzędzi – wiesz, że motywować możesz także w atrakcyjny, interaktywny sposób? Dobrą strategią motywowania pracowników jest też stosowanie elementów grywalizacji.
Mamy nadzieję, że z lektury tego tekstu wyniosłeś/wyniosłaś przynajmniej kilka nowych pomysłów na efektywne motywowanie pracowników. Jeśli masz wątpliwości, jak wprowadzić te pomysły w życie lub potrzebujesz kolejnych trzydziestu – napisz do nas na: hej@lovejob.pl lub wypełnij formularz. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i razem przygotujemy strategię skrojoną na miarę.
Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.